Aká je záruka na polyuretánovú penu?
Univerzálnosť polyuretánovej peny nám dáva stále viac otázok. Dnes sa budeme starať o záruku PUR peny, pretože v tejto oblasti je veľa čo povedať. Predpokladáme, že investor by mal byť podrobne informovaný a žiadaná otázka by nemala zostať nezodpovedaná – uvedomujeme si, že budovanie domu a výber správnych materiálov má mimoriadny význam. V prípade prvkov ako sú steny. Strecha a izolácia strechy je to iné, tu chceme mať istotu, že si vyberieme tú správnu firmu a kvalitný materiál.
Predpokladá sa, že je dlhá záručná doba je obvykle aj kvalita. Ale je to naozaj tak? Podľa nášho názoru je tu slovo „záruka“ zneužívané a realita je veľmi odlišná. Ak si kúpime auto a dostaneme napríklad 5–ročnú záruku, zaujímame sa o to, čo je spojené s takouto zárukou, aké sú naše povinnosti ako užívateľ, koľko budú pravidelné kontroly a ak sú niektoré prvky vylúčené zo záruky.
Kladieme rovnaké otázky v prípade záruky na polyuretánovú penu? Ukazuje sa, že bohužiaľ nie. Niektoré spoločnosti propagujú svoje služby poskytovaním dlhých záručných lehôt a dokonca poskytujú celoživotnú záruku. Pýtame sa však sami seba, aby sme zistili podrobnosti o takejto záruke? Čo znamená doživotne? V tomto prípade? Je to existencia spoločnosti alebo existencia budovy, prípadne život používateľa alebo možno výrobcu? Mal niekto možnosť zoznámiť sa s podmienkami takejto záruky?
Neoddeliteľnou súčasťou tejto záruky je záručný list, ktorý by mal špecifikovať všetky otázky, ktoré sa naň vzťahujú. Pozrite sa prosím do zákona, ktorý ho definuje, aby ste sa presvedčili, že poskytovanie, ktoré so sebou neprináša podrobnosti, nie je ochrana.
Záručný list by mal v prvom rade špecifikovať tieto prvky:
- Subjekt poskytujúci záruku
- Popis, čo je predmetom záruky ( napríklad predaj auta, môžeme zaručiť jeho prevádzku, jeho vhodnosť pre určité činnosti atď.
- Záručná doba.
- Pravidlá na podávanie sťažnosti
- Prípadné vylúčenia.
Ak máme len informácie o záruke, ale nevieme, čo je predmetom záruky v detaile, takáto záruka nám veľa nedáva.
Jednoduchý príklad: ak si kúpime vysávač pre váš dom, môžeme získať záruku, že to bude fungovať, ale keď´ sa hlásime ručiteľovi, skutočnosť, že slabo nasáva, už môže byť problém, pretože dôvod zlé nasáva už nemusí byť dostatočný dôvod na prijatie sťažnosti. Veľmi dôležitým prvkom je teda to, že záruka presne definuje predmet záruky.
Teraz budeme diskutovať o záruke na stavebné materiály a podrobnejšie – záruka na PUR peny používané na izoláciu podkrovia. Otázka o záruke na polyuretánovú izoláciu sa často vyskytuje, keď sa zákazník stretol s takými ponukami, ktoré hovoria o celoživotnej záruke. Ak v tejto situácii požiadajme o detaily záručného listu, záležitosť je trochu zložitejšia. Preto sa pýtame, prečo spoločnosti, ktoré ponúkajú doživotnú záruku na penu, neobsahujú záručný list na svojich webových stránkach? Nájdeme dokumenty, ako sú dokumenty iných výrobcov. Vyhlásenie o úžitkových vlastnostiach, technické listy schválenia (aj keď nie vždy). Už sme o tom mnohokrát napísali, že Deklarácia o výkonnosti je najdôležitejším dokumentom. Tak prečo sa nikto nechce pochváliť záručným listom, ktorý ho skrýva pred svetom ako niečo hanebné? Alebo prípad záruky je len marketingová operácia.
Aby sme to pochopili, stojí za to pozrieť sa na iné stavebné materiály. Prosím analyzujte záručné listy na duté tehly, omietku, farbu, polystyrén alebo minerálnu vlnu – nobasil. Ukazuje sa že mnohých prípadoch tam nájdeme len (alebo pokiaľ to bude možné). Vyhlásenie o výkonnosti, nájdeme technické karty, schválenia, ale nenájdeme záručný list. Dokonca sme sa rozhodli zavolať výrobcu nejakého izolačného materiálu (minerálnej vlny), aby sa opýtal, či je pre ich materiál k dispozícii záruka (prečítajte si záručný list). Ukazuje sa, že Pán slúžiaci povedal, že záruka je na dobu 2 rokov, ale nemá záručný list. Vyplnený jazykom uviedol, že neexistuje žiadna záruka v tomto zmysle, aký žiadam, a záruku môže poskytnúť distribútor alebo napríklad dodávateľ.
Zaujímalo by ma, či je to naozaj tak, že nedostaneme záruku na duté tehly, omietky atď.? Vo všetkých týchto prípadoch sa zaoberáme stavebnými materiálmi, ktoré podliehajú určitým normám. Výrobca, ktorý spĺňa určité normy, garantuje vhodnosť daného materiálu pre konkrétnu aplikáciu a vo vyhlásení o vlastnostiach určuje vlastnosti jeho výrobku. Môžeme si vždy nárokovať svoje práva, ak takýto materiál nespĺňa deklarované parametre.
V prípade polyuretánových pien tieto normy vyžadujú napríklad určenie koeficientu lambda ako faktora, ktorý pretrváva po dobu min 25 rokov. Stojí za to zoznámiť sa normami týkajúcimi sa týchto stavebných materiálov. Tiež nestojí za ignorovanie práv, ktoré sme získali podľa zákona. Ak je príjemcom služby Spotrebiteľ v zmysle zákona, nadobúda určité práva – pretým sa označovali ako záruka a teraz nedodržanie zmluvy. V stavebníctve je obdobie tejto záruky 5 rokov a každý záznam je platný.
Ak by ste chceli získať ďalšie informácie o záruke na polyuretánovú penu dovoľte mi aby ste nás kontaktovali. Ak čitatelia nájdu osobu, ktorá má doživotnú záruku na polyuretánovú penu, vyzývame vás, aby ste nás kontaktovali – zaplatíme za poskytnutie takého záručného listu, ktorý obsahuje príslušné informácie, a predovšetkým to, čo je predmetom záruky a ako a to čo je predmetom záruky, ako aj to kto by mal byť sťažovaný (prosím verte nám, že je ťažké získať takýto dokument). Naša spoločnosť sa medzitým zameriava na čestnosť vo vzťahoch so zákazníkom, takže u nás zákazník dostane originálnu PUR izoláciu a služby za rozumnú cenu ako aj kvalitu materiálu.